Weetjes

Wist u dat…

  • asperges al in de oudheid bij de Grieken en Romeinen werden gebruikt als geneeskrachtig kruid
  • asperges niet te lang moeten koken, ongeveer 5 á 7 minuten is voldoende (afhankelijk van de dikte), belangrijk is 15 minuten nagaren met het deksel op de pan
  • De stof asparagine die in asperges voorkomt een gunstige uitwerking heeft op bloeddruk, nierfunctie en hart, werkt bloedzuiverend en vochtafdrijvend.
  • asperges de koningin der groenten wordt genoemd, en ook wel het witte goud
  • verse asperges “piepen” als je ze tegen elkaar wrijft
  • er ongeveer 12 stuks AAW/AAV in één kilo gaan
  • het aspergeseizoen eindigt op 24 juni (St. Jan) , de plant kan dan weer kracht opdoen voor het volgende seizoen
  • bij warm weer asperges wel 10 cm per dag kunnen groeien
  • asperges goed zijn in te vriezen, doe ze geschild en ongekookt in een diepvriesdoosje/zakje, bij gebruik de bevroren asperges in het kokend water doen, dus niet eerst laten ontdooien
  • het telen van asperges arbeidsintensief is, het oogsten is handwerk en daarom zijn asperges relatief een duurdere groenten
  • u op www.aspergerecepten.nl de lekkerste asperge-gerechten kunt vinden
  • asperges prima te schillen zijn (met een dunschiller) als ze van tevoren een half uur in koud water hebben gelegen
  • vrijwel geen ander voedingsmiddel zo weinig calorieën bevat en zóveel vitaminen en mineralen als de asperge

Voedingswaarde per 100 gram: [bron]

  • kJ: 88
  • kcal: 21
  • Eiwit: 2 gram
  • Koolhydraten: 10 mg
  • Calcium: 20 mg
  • Ijzer: 1 mg
  • Natrium: 5 mg
  • Vitamine C: 20 mg